افتتاح نخستین مرکز معلومات جغرافیایی افغانستان

 نخستین مرکز معلومات جغرافیایی افغانستان گشایش یافت و انتظار می‌رود که معلومات خریداری شده و پراکنده‌ نهادهای دولتی در این مرکز گردآوری شود.

افتتاح نخستین مرکز معلومات جغرافیایی افغانستانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، نخستین مرکز معلومات جغرافیایی افغانستان گشایش یافت.

این مرکز به کمک مالی یک میلیون دالری بانک توسعه‌ی آسیایی ایجاد شده است و انتظار می‌رود که معلومات خریداری شده و پراکنده‌ نهادهای دولتی در این مرکز گردآوری شود.

احمد جاوید رسولی، رئیس اداره مرکزی احصاییه در مراسمی که به مناسب گشایش این مرکز در کابل برگزار شده بود، گفت که در این مرکز تمام معلومات درباره جغرافیای کشور جمع آوری و سپس در اختیار نهادهای دولتی گذاشته می‌شود.

آقای رسولی افزود که پس از این معلومات معیاری و مصوون به گونه ساده در اختیار نهادهای حکومت قرار خواهد گرفت و از هزینه‌های اضافی برای خریداری تصویرهای ماهواره‌ایی خودداری خواهد شد.

آمارهای این اداره نشان می‌دهد که در پانزده سال گذشته نهادهای حکومتی به ارزش یک میلیارد دالر معلومات جغرافیایی و تصویرهاث ماهواره‌ای خریداری کرده است.

معاون بانک توسعه‌ی آسیایی هدف از این پروژه را بلند بردن ظرفیت نهادهای حکومتی در بخش گردآوری معلومات جغرافیایی خواند و گفت که با این مرکز معلومات و اطلاعات جغرافیایی به گونه درست در اختیار نهادهای دولتی قرار داده خواهد شد.

به نوشته تلویزیون یک، کار ساخت این مرکز دو سال زمان گرفت. اداره مرکزی احصاییه گفته است که اکنون از سرمایه گذاری‌های موازی در خریداری تصویرهای ماهواره ‌ای به هر هدفی که باشد جلوگیری خواهد شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.